Xiaomi is één van de jongste Aziatische smartphoneproducenten. Het is in 2010 opgericht en in zes jaar tijd heeft het kans gezien door te groeien naar de top vijf van grootste smartphonefabrikant ter wereld. In Azië is het in 2014 zelfs Samsung voorbij gestoken op verkoopaantallen, nu breidt het zich flink uit in andere markten zoals Zuidoost-Azië en Brazilië. Het houdt zich naast het produceren van smartphones ook bezig met tablets en komen veel mobiele apps van de band rollen via haar eigen Mi App Store. Het bedrijf maakt ook veel aanverwante consumentenelektronica zoals Powerbank-batterijen, hartslagmeters, smart-boxen voor televisies, slimme TV’s, routers, camera’s, cloud-producten, etcetera. Door de sterke digitalisering van het leven van de consument probeert Xiaomi met een compleet aanbod van 'slimme’ producten in te spelen op die groeiende behoefte. Het merk onderscheidt zich van verschillende andere, gebruikelijkere merken door het voeren van een zeer agressieve prijsstrategie.
Prijskwaliteitmonsters
Op dit moment is een van de langstverwachte telefoons van het bedrijf de Xiaomi Mi 5. Deze telefoon is razend populair omdat het een goede prijs combineert met highend-specificaties. Andere telefoons met dergelijke hardware zijn niet te krijgen voor de prijzen van ongeveer 350 euro voor de goedkoopste en 500 euro voor de duurste versie. In de Xiaomi Mi 5-smartphone zit per definitie de nieuwste Qualcomm Snapdragon 820-SoC verstopt, gecombineerd met maximaal 4 GB werkgeheugen zorgt dit voor een zeer vloeiende gebruikservaring. De LG G5 en Samsung Galaxy S7 wisselen van eigenaar voor prijzen die aanschuren tegen de grens van 700 euro.
Andere interessante telefoons van het merk zijn die van de Redmi-reeks. Deze smartphones kenmerken zich door iets minder goede specificaties te bieden, maar die nog altijd goed bruikbaar zijn in de dagelijkse praktijk terwijl de telefoons ook weer significant goedkoper zijn dan de sterkste Mi-lijn. Bij de phablets, een kruising tussen tablets en smartphones, biedt Xiaomi de Mi Note-reeks aan voor de gemiddelde consument met een budget rond de 250 euro. In mei komt in dit segment ook de aanstaande Xiaomi Mi Max met een gigantisch 6,3 inch groot scherm om de hoek kijken.
Creatief of creadief?
Xiaomi-telefoons worden in de wandelgangen vaak een Apple-kloon genoemd. Vooral op het punt van vormgeving doen de toestellen daar wel vaak aan denken, hoewel de fabrikant er een compleet ander verkoopmodel op na houdt. Hoewel Chinese fabrikanten in de ogen van consumenten vaak de reputatie hebben liever te stelen dan zelf origineel te zijn, hoeven Europese gebruikers zich geen zorgen te maken over het gebruik van populaire services. Het conflict tussen Google en Xiaomi met het oog op de Google Play Services beperkt zich in de praktijk tot China; in Europa worden deze veelgebruikte services gewoon meegeleverd.
Xiaomi mag zich qua design ogenschijnlijk wel eens laten inspireren door andere partijen, het is wel een fabrikant die inzet op aanpasbaarheid. Zij zet haar MIUI-software in op zowel tablets als smartphones. Dit besturingssysteem vormt een eigen schil over de Android-kern en kenmerkt zich door redelijk goede prestaties, hoewel de fabrikant wel de nodige apps meelevert die de gebruikerservaring negatief kunnen beïnvloeden. Deze software, in de volksmond bloatware genoemd, is grotendeels verwijderbaar. MIUI wordt vaak aangepast met nieuwe features en prestatieverbeteringen. Er rolt soms bijna iedere week wel een update van de band. Dit kan doordat het aanbod van de fabrikant erg breed is, maar per productcategorie vrij beperkt. Daardoor is ondersteuning beter te waarborgen.
Eigen ecosysteem
Hoewel Xiaomi voor haar tablets en smartphones gebruik maakt van het Android-besturingssysteem, biedt het haar klanten een eigen ecosysteem aan op het punt van software en hardware. Het probeert met de Mi App Store een plek in de markt te veroveren door een grote verscheidenheid aan applicaties en games aan te bieden. Xiaomi onderscheidt zich ook van andere fabrikanten door grotendeels online te verkopen. Dat kwam het bedrijf regelmatig op kritiek te staan als er weer eens een telefoon niet beschikbaar is in Europa. De flash sales van het bedrijf hielden het publiek ook behoorlijk hongerig. Deze online verkopen vereisten vaak registratie, waardoor lange digitale wachtrijen ontstonden en klanten vaak gefrustreerd raakten. Door de aanhoudende vraag naar de Xiaomi Mi 5 en eerste internationale flash sale lijkt het er sterk op dat de fabrikant op hier langzaam de teugels wat laat vieren.